maandag 4 december 2017

Eerlijk zijn ... hoe doe je dat?

De afgelopen weken waren we in België en dan is het fijn om eens met mensen te kunnen praten die vrij objectief zijn wat onze zaak betreft.

Wij zijn er ons erg van bewust dat wij ons verhaal hebben en dat ‘tegenpartij’ zijn verhaal heeft en zijn uitleg. Er is één verschil (die indruk hebben wij toch), wij denken de hele tijd na over hoe we iets het eerlijkst kunnen aanpakken en we denken erover na of wat ‘tegenpartij’ zegt en doet misschien toch correct is, of wij het bij het verkeerde eind hebben?
Telkens komen we tot dezelfde conclusie, het  gaat bij ‘tegenpartij’ om macht en vooral om “hoe sla ik er het meeste geld uit”. Sinds hij met ons in zee ging gaat het vooral over “hoe zorg ik ervoor dat ik niet nog meer verlies”.  Toen hij met ons gestart is had hij het vooruitzicht op een serieuze som geld, dus valt het tegen hoe alles uiteindelijk gegaan is.

Ik heb zo mijn mensen waarmee ik graag over onze zaak praat, omdat ik weet dat zij mij niet naar de mond praten. Het is altijd belangrijk dat je alles van twee kanten bekijkt en je ego niet laat meespelen (moeilijk soms hoor!) 



In de afgelopen jaren leerde ik van die vrienden dat wij onze grenzen mogen aangeven, dat wij geen ‘op geld beluste mensen’ zijn omdat wij terug vragen waar wij recht op hebben, omdat wij in het verleden een (ander en, voor ons, eerlijk) akkoord maakten over de huurprijs.

Zo zitten wij al weken met het dilemma: “Moeten wij onze opvolgers waarschuwen voor die man??”  We werden zelfs opgebeld door iemand die zich dit ook afvroeg en die concludeerde dat hij/zij er zich niet verder ging mee bemoeien, dat die mensen hun verstand maar moeten gebruiken.

MAAR DAT IS HET ‘M NU NET … die man (tegenpartij) is zo’n opportunist, zo manipulatief, zo … Wij zijn mensen met verstand en wij hebben ons ook in de luren laten leggen. Het is uiteindelijk allemaal niet gelukt, maar het heeft ons wel heel veel energie en twee jaar van ons leven gekost.
Natuurlijk, we hebben er veel uit geleerd, maar is dat niet altijd zo? We hadden ook al twee jaar heel veel kunnen doen en heel veel vreugde in andere mensen hun leven kunnen brengen zonder al dat gedoe.

Toen we in België waren hebben we dit voorgelegd aan een heel verstandig man, iemand die ik al jaren als een leermeester zie, iemand die heel eerlijk is en alles altijd van twee kanten bekijkt. Ik had de vraag nog niet hoeven stellen, want toen we ons verhaal deden zei hij plots:”Jullie gaan toch die mensen verwittigen?”
Mijn vraag was direct:”Mogen wij dat dan doen? Mogen wij ons hiermee bemoeien? Is dat niet die mensen hun pad?”
Het antwoord was duidelijk, zolang wij eerlijk blijven hebben wij het recht om ons verhaal te vertellen en mag iemand als ‘tegenpartij’ tegen gehouden worden, meer nog, dat ben je gewoon verplicht.


Probleem: wij weten niet wie tegenpartij is en als we dat willen weten, dan moeten we iemand anders inschakelen om hun gegevens te weten te komen en dat vinden we dan weer moeilijk, anderen bij ons verhaal betrekken.
Reeds een aantal keren heb ik openbare berichten op Facebook gezet met het idee dat die mensen ons dan wel zouden contacteren als het zo moet zijn, maar we weten ook dat ze dit niet gaan doen, want ‘tegenpartij’ kan het zo goed brengen, zo goed manipuleren, we weten gewoon dat hij die mensen in zijn zak heeft, juist waar hij ze wil hebben.  Ze gaan net als ons ingepakt worden.

Ik kreeg op een bepaald moment een privébericht van iemand, via Messenger. Die persoon liet mij weten dat blijkbaar een ex-collega van hem/haar ‘onze chambres d’hôtes’ ging overnemen. Ik heb die persoon toen gevraagd of hij/zij wou doorgeven aan die mensen dat ze contact met ons moesten opnemen, maar daar kwam geen antwoord op. 

De meeste mensen houden hun handen af van iets als ze foute dingen zien gebeuren, ze willen er zich niet mee bemoeien. Eerlijk is eerlijk, moest er één iemand ons een aantal jaren geleden gezegd hebben dat ‘tegenpartij’ niet te vertrouwen was, we hadden het niet geloofd. Moesten er echter meer mensen ons dit gezegd hebben, dan zouden we serieus nagedacht hebben.
Op dit moment weten wij heel wat mensen die ‘tegenpartij’ kennen als een onbetrouwbaar individu en niemand doet zijn of haar mond open tegen ‘onze opvolgers’ die op het punt staan om zich in de zak te laten zetten.
Wij zullen de laatste zijn die ze zullen geloven.
We kunnen alleen ons best doen ...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten