maandag 9 april 2018

Zuiveringskuur - stabilisatieperiode

Ondertussen zijn we 5 dagen verder en de rush van de dagen zonder eten is een beetje voorbij. De uitdaging is weg en nu is het soms niet makkelijk.

Het valt goed mee om gezond te eten en het smaakt. Aan één kant zou ik het niet erg vinden om gewoon verder te doen met vasten, aan de andere kant weet ik dat ik dat beter niet doe.
Van nature heb ik al een trage stofwisseling en de laatste weken leerden mij dat het vasten mijn stofwisseling nog meer vertraagde. Mijn hartslag bleef de laatste dagen onder de 60 als ik mij bezig hield met de gewone dagdagelijkse bezigheden en ik voelde dat ik die hartslag, samen met mijn stofwisseling, de hoogte in moet krijgen.

Mijn curve lijkt wel de gorges, we gaan
ervoor zorgen dat de rive droite niet
tevoorschijn komt !!
Afgelopen donderdag werkte ik een ganse dag en deed ik meer dan 13000 stappen, met als gevolg dat ik vrijdagochtend alweer 800 gram kwijt was. Donderdag en vrijdag at ik trouwens enkel groenten en fruit en een beetje rijst. Kleine uitzondering echter: na weer een dag werken en 13000 stappen at ik 's avonds mee met ons team, twee lepeltjes gratin en 4 brokjes stoofvlees (een klein beetje gezondigd na twee dagen flink werken). Zaterdagochtend woog ik opnieuw 700 gram meer.
Het is voor mij nu een uitdaging om een evenwicht te vinden in wat ik eet, in bewegen en liefst wil ik graag het gewicht dat ik kwijt was ook kwijt blijven.
Gisterenavond echter at ik groentjes uit de oven met 80 gram volkorenpasta, deze ochtend opnieuw 400 gram erbij. Ik moet bekennen dat ik in het weekend niet echt veel bewoog. Op dit moment ben ik nog 5,3 kg kwijt.

Vandaag is het tijd voor actie ! Na mijn ontbijt van 10 aardbeien en een halve banaan met een potje natuuryoghurt zijn mijn man en ik op pad gegaan en hebben we flink doorgestapt, tussen de 8000 en 9000 stappen had ik op de teller. Mijn Fitbit herinnert me er ook aan dat ik elk uur moet bewegen en vandaag stond ik dus opnieuw geregeld ter plaatste te joggen om die 250 stappen per uur te halen en ik zit nu aan 11513. Ik wil er ook voor zorgen dat de keuze van mijn eten ervoor zorgt dat mijn verbranding op peil blijft.
Mijn vermoeden is juist, op dit moment is mijn hartslag constant boven de 70 en is mijn verbranding dus op gang, bewegen is de boodschap. Ik zou me heel graag een 'vélo elliptique' of een crosstrainer aanschaffen om daarmee 's morgens mijn verbranding op gang te helpen. Een kwartiertje flink bewegen 's morgens is hiervoor perfect. Ik weet alleen niet welk merk, waar ik op moet letten, ... en het kost natuurlijk weer behoorlijk wat geld, we zien wel.

De laatste dagen vergat ik telkens mijn lauw water met citroen te drinken en ik voel dat ik dat absoluut moet doen. Structuur ... het is echt wel nodig.

Ik heb me voor de komende weken een planning gemaakt en daar wil ik me aan houden:

  • 's ochtends starten met citroensap in lauw water met daarna een ontbijt van fruit met één potje yoghurt.
  • één liter thee maken en die opdrinken tegen de middag.
  • 's middags groentjes eten aangevuld met wat linzen of kikkererwten (of humus) of een paar crackertjes van Le Pain des Fleurs, af en toe eens wat geiten- of schapenkaas of avocado, ...
  • 's avonds een lichte maaltijd met wat plantaardige of dierlijke proteïnen en liefst niet te laat eten
  • elke dag anderhalve liter water drinken.
  • minstens 2 keer en liefst 4 keer per week wandelen waarvan 2 keer meer dan 6 km
  • maximum 3 keer per week vlees eten; biokip, biolams, biokalfs van de plaatselijke boeren. Op die manier kopen wij slechts één keer per jaar een kleine hoeveelheid aan bij deze boeren en niet meer.
  • één keer per week mag ik eten wat ik wil, dat mogen dan frietjes zijn of pizza of eender wat (één maaltijd, niet de ganse dag natuurlijk). Dat zal normaal zaterdag worden of dinsdag (mijn vrije dag).
  • één keer per week hou ik een vastendag onder de vorm van een fruitdag (bvb appeldag) of een groentendag. Dit wordt de donderdag.
  • op woensdag en zondag mag ik kiezen voor een havermoutontbijt (ik merk dat, als ik dat elke dag eet, ik moeite heb om op mijn gewicht te blijven).
Het lijkt misschien allemaal strikt, maar het is goed om dit zo een tijdje vol te houden en er op die manier een gewoonte van te maken. Veel te vlug wordt alles anders los gelaten en wordt er opnieuw op niks gelet. Gezond eten is echt wel een must.
Ik ben er zeker van dat de meeste mensen die op gewicht blijven zich houden aan een aantal regeltjes en (soms serieus) opletten. De laatste jaren zag ik vaak mensen rondom mij die veel wandelen, elke dag joggen en/of voldoende bewegen. Je moet er iets voor over hebben.

Vanaf nu wil ik graag elk jaar opnieuw twee zuiveringskuren (lente en herfst) doen zoals ik dat sinds 2010 al deed.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten