woensdag 28 maart 2018

Zuiveringskuur - Dag 1

Voor degenen die gisteren niet meekregen dat ik op Facebook 'plotseling' aankondigde dat ik de zuiveringskuur die Sarah Timmermans onlangs volgde ook ga doen, hier volgt wat meer uitleg.

Toen Sarah aan haar zuiveringskuur begon kreeg ik er ook wel zin in, maar door onze verhuis en het vele werk en geregel dat daar weer bij kwam kijken, stelde ik het uit. Gisteren besefte ik dat ik al maanden aan het uitstellen ben, niet direct om een zuiveringskuur te doen, maar om opnieuw wat  gezonder te eten.
Waarschijnlijk, zo voel ik het toch, is dit ook de weerslag van het afgelopen jaar. Mijn wederhelft en ik zijn eind december letterlijk 'in de zetel geploft', doodop en uitgeput van twee jaar 'gedoe'. We hebben de laatste 3 maanden geregeld ons best gedaan om te bewegen en natuurlijk aten we niet ongezond, maar het mag gezegd worden, we grepen nogal graag eens naar wat zoets en dan vooral in de vorm van een gebakje.

Gisteren had ik er echt genoeg van, ik voel me niet goed, opgeblazen en dik (al gaat het eeuwig en altijd over die 6 kg waar ik mee worstel). Het 'niet goed voelen' geeft natuurlijk de doorslag, want als gezondheidsbegeleidster weet ik maar al te goed dat een zuiveringskuur geen dieet is en dat je er niet van afvalt ... toch niet blijvend. Ik zie dus deze zuiveringskuur meer als een nieuw begin, de aanloop naar opnieuw gezond eten en ik voel dat ik het eventjes drastisch moet aanpakken.
Een paar weken geleden kwamen we er ook nog achter dat we beiden met hoge bloeddruk zitten en dat vonden we wel héél erg raar, vooral omdat we beiden nooit met bloeddrukproblemen gekampt hebben, een 130 of 120 over 85 of 80 was voor ons heel normaal. Omdat ik een vermoeden had dat de bloeddruk niet goed zat, kochten we ons in januari al een bloeddrukmeter (geen polsmeter!), maar die bleef ook liggen. Onlangs begonnen we toch maar met meten omdat ik een nacht wakker lag omdat ik letterlijk mijn bloed voelde door mijn lijf stromen, het gonsde! Beiden zaten we aan 160 over 100, de afgelopen jaren hebben hun sporen duidelijk nagelaten en het 'in de zetel ploffen' zal er niet aan geholpen hebben. Ik dacht dat ik spanningshoofdpijnen had, maar waarschijnlijk zullen die er geweest zijn door de te hoge bloeddruk, niet gezond dus.

Dus vandaag is dag 1 van mijn zuiveringskuur en ik volg deze volgens de blog van één van de leukste (al dan niet de leukste, voor mij toch) blogschrijfster Sarah Timmermans, medestudent en collega van mijzelf. Dit is de link naar dag 1.

Ik ben deze ochtend vol goeie moed opgestaan en eerst heb ik citroensap in lauw water gedronken. Dit staat niet beschreven in de zuiveringskuur, maar het heeft bij mij altijd een ontzettend goed effect op de stoelgang en vochtafvoer, vandaar.

Nadien at ik een slaatje van avocado, mango en appel en dat heb ik heel langzaam opgegeten en goed gekauwd. Nadien dronk ik onmiddellijk een Yogi Tea van green lemon/mint omdat ik heel veel nood heb aan warm op dit moment. Misschien ben ik wat te yin op dit moment? Ik kan heel emotioneel worden door kleine dingen. Dit komt omdat ik teveel suiker at de laatste tijd?

Voormiddag nam ik voldoende tijd voor mezelf, het kan nog even! Na het douchen ging ik naar het dorp om verse groentjes te kopen in één van de biowinkeltjes. Vanmiddag aten mijn man en ik een ovenschoteltje van veel rood: butternutpompoen, bataat en worteltjes met een beetje groen van broccoli en nog wat donkerrood van rode kool. Dit mengde ik met wat olijfolie en salade du pêcheur.

Ik ben dankbaar omdat mijn man mij altijd heel erg steunt, hij eet dan gewoon mee met mij en ik maak hem wat extra's erbij. Deze middag waren dat twee lamsworstjes.
Wij zijn gewend om gecombineerd te eten (groenten met eiwitten of groenten met koolhydraten), hij vindt het dus niet erg dat er geen aardappelen, rijst of pasta bij opgediend werd.

Namiddag heb ik nog twee tassen Yogi Tea detox gedronken en anderhalve liter water. Ik voelde dat het nodig was om veel te drinken want in de namiddag kreeg ik lichte hoofdpijn, vooral boven de wenkbrauwen, en voelde ik mijn kaken verstrakken, er kwam spanning op. Het afkicken is begonnen.

Vanavond werd alles groen met een tikkeltje rood: prei, spinazie, broccoli en een tomaatje in de wok. Bij het opdienen strooide ik er nog wat verse peterselie over en het smaakte heerlijk, eigenlijk best zoet.
Biogroentjes zijn zo enorm lekker en hebben veel meer smaak dan de fletse groenten uit het warenhuis (ook op de bio zit er hier smaakverschil, minder smaak dus).

Mijn man at eerst tomatensoep die nog over was, met daarna een boterhammetje van het biobrood met daarop wat krab- en tonijnsla die hij pas dit weekend ontdekte in de Aldi, iets dat je in Frankrijk verder niet kan vinden en wat hij af en toe lekker vindt.

Ondertussen zijn we 22 u en wil ik zeker nog een halve liter water drinken, 2 liter en drie tassen thee zijn al binnen.
Ik heb nog altijd lichte hoofdpijn, spanning op de kaken en ik zie wat waziger dan normaal. Gek ... bij mijn andere 5 zuiveringskuren had ik dat niet, maar daar deed ik dan wel een afbouw, en ondertussen is het ook 3 jaar geleden dat ik nog een kuur deed ... al herinner ik me net dat ik onlangs drie appeldagen deed om mijn lever te zuiveren.
Deze keer mag ik niet hervallen in ongezonde voeding!

Morgen het vervolg, hopelijk slaap ik vannacht goed, ik ben heel erg moe. Ik heb hier veel te lang mee gewacht ...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten